1. Home
  2. Voordelen
  3. De 6 FD-specialisten die MKB-medewerkers dag en nacht bijstaan

De 6 FD-specialisten die MKB-medewerkers dag en nacht bijstaan

Medewerkers in het MKB komen tijd tekort. Vrijwel iedereen kan wel wat persoonlijke ondersteuning gebruiken. Het Financieele Dagblad heeft zes specialisten die medewerkers dag en nacht van de juiste informatie voorzien. Zo kunnen zij hun werk relaxter en efficiënter uitvoeren.

De werkdruk in het bedrijfsleven is hoger dan ooit. 66% van de MKB-ondernemingen ziet de stress oplopen en maakt zich zorgen over de toekomst. Het blijkt een hele toer om goed personeel te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Volgens uitzendorganisatie Randstad zorgt de huidige situatie voor uitdagingen. En dat zal de komende jaren zo blijven. “De krapte is structureel”, liet CEO Dominique Hermans van Randstad Groep Nederland in oktober optekenen. Maar de uitzendorganisatie voegde er meteen aan toe dat ‘succesvolle organisaties altijd in staat zijn om effectief te reageren op veranderingen’. Om de kans op succes te vergroten heeft Randstad zelfs een formule ontwikkeld: de juiste medewerkers op het juiste moment op de juiste plek tegen de juiste kosten.

Het zou een argument kunnen zijn te investeren in het huidige medewerkersbestand door teams uit te breiden met een zakelijke licentie op Het Financieele Dagblad. Medewerkers hebben dan per direct de beschikking over 6 specialisten die dag en nacht voor ze in touw zijn om de juiste informatie te verzamelen. Zo kunnen medewerkers onder alle omstandigheden de juiste beslissing nemen. Dat geeft rust en ruimte in het hoofd en vermindert de werkdruk.

De volgende zes FD’ers staan klaar om MKB-medewerkers persoonlijk te ondersteunen:

  • Trendwatcher
  • Financieel expert
  • Archivaris
  • Data-analist
  • Econoom
  • Bedrijfskundige

Hoog tijd voor een nadere kennismaking.

De trendwatcher

De meeste MKB-bedrijven worden niet graag verrast. Een disruptieve concurrent kan het verdienmodel flink ontwrichten. Zulke gamechangers lijken de markt snel te betreden, maar het tegendeel is waar. Hun komst wordt vaak ver van tevoren aangekondigd. Helaas houden MKB-bedrijven de toekomstige ontwikkelingen niet altijd even scherp in de gaten. De lange termijn is sowieso ‘een issue’ voor veel organisaties. In welke (technologische) ontwikkelingen moet je wel investeren, of juist niet? Welke trends zijn kansrijk” Wat is het kenmerk van een eendagsvlieg? Wat is een blijvertje? Om MKB-medewerkers voor te bereiden op wat komen gaat, neemt het FD haar rol van trendwatcher bijzonder serieus. Veel publicaties hebben de toekomst als onderwerp. Voor MKB-bedrijven is het van levensbelang om goed op de hoogte te zijn van trends en de waarde die de samenleving eraan toekent. Het is bekend dat CEO’s hun beleid afstemmen op artikelen uit het FD. Het is ook bekend dat de betrokkenheid van medewerkers enorm toeneemt als ze mogen meedenken over de toekomst van hun organisatie. En dat vertaalt zich weer in een beter bedrijfsresultaat.

De financieel expert

Zal de klant betalen? Hoe financieren we inkoop? Wat zijn de loon- en pensioenontwikkelingen? Financiële kwesties houden veel MKB-medewerkers en ondernemers momenteel uit hun slaap. Aan welke knoppen kun je draaien om het effect van de snel stijgende (energie)kosten zo gering mogelijk te maken? Inflatie is ook zo’n punt van aandacht. Geldontwaarding doet niet alleen iets met de waarde van het bedrijf, maar ook met zijn positie in de markt, zeker als je zakendoet in het buitenland. Herfinanciering van schulden zorgt eveneens voor de nodige hoofdbrekens. De voorwaarden van financiering zijn vaak stringent. In de rol van financieel expert covert en duidt het FD het nieuws en de achtergronden en levert waardevolle inzichten waar medewerkers van MKB-bedrijven hun visies op kunnen baseren. Waar moet je op letten? Hoe zit het met wet- en regelgeving? Wie het naadje van de kous weet, zal in staat zijn de risico’s op waarde te schatten en de juiste beslissing te nemen voor het bedrijf.

De archivaris

Of de geschiedenis zich nu wel of niet herhaalt, maakt niet uit. Iedereen kan er hoe dan ook van leren. Wie data goed archiveert kan ze snel weer vinden en gebruiken. Stel, u leest een artikel waarvan de inhoud u aanspreekt, maar desondanks niet weet wat u er op dit moment mee moet doen. Na een jaar doet zich misschien een situatie voor waarin u de informatie perfect kan toepassen. Dan is het prettig als u het artikel snel weer tot uw beschikking hebt. Als archivaris organiseert en structureert het FD informatie zodat houders van een bedrijfslicentie alles snel en efficiënt kunnen terugvinden, van 1985 tot nu. U zegt wat u zoekt en de digitale archivaris biedt u vliegensvlug zoekresultaten die u verder kunt filteren. Zo heeft u als medewerker altijd de juiste informatie voorhanden als u erom verlegen zit.

De data-analist

Wie opdracht heeft om nieuwe business binnen te halen, producten of diensten te verkopen of klanten te adviseren, is gebaat bij een goed ontwikkeld commercieel bewustzijn. Over dit onderwerp heeft het FD al eens een whitepaper gepubliceerd. MKB-medewerkers willen weten waar kansen liggen en zoveel mogelijk over hun speelveld aan de weet komen. Betrouwbare informatie is belangrijk om een goed beeld van de markt, de concurrenten, klanten en potentiële opdrachtgevers te krijgen. Het analyseren en modelleren van data en van bedrijfsprocessen is niet iedereen gegeven. MKB-bedrijven zijn op dit punt vaak aangewezen op de expertise van derden. Als ervaren data-analist staat het FD midden in de samenleving. Op een soepele, toegankelijke manier wordt data gekoppeld aan de informatiebehoeften, zodat lezers ontwikkelingen oppikken en kunnen vertalen naar efficiënte oplossingen waarmee ze in hun branche het verschil weten te maken.

De econoom

In onrustige tijden wil iedere MKB’er de wereld kunnen doorgronden. Wat is er gaande op macro- en microniveau? Is het vrije marktdenken soms uitgewerkt? Zijn er alternatieven? Om te anticiperen op alle economische ontwikkelingen en risico’s is het voor MKB-medewerkers bijzonder prettig om een doorgewinterde econoom aan hun zijde te hebben. Zo kunnen ze hun eigen gedachten toetsen aan de visie en bespiegelingen van de deskundige. In de rol van econoom doet het FD onderzoek, wordt er informatie geanalyseerd en worden artikelen en podcasts gepubliceerd die lezers in staat stellen om economische en bedrijfsmatige vragen te beantwoorden. Op elk gewenst moment.

De bedrijfskundige

Als bedrijfskundige maakt het FD impact bij medewerkers uit het MKB. Lezers vinden het super interessant om te zien hoe andere bedrijven omgaan met uitdagingen als groei, krimp, cultuurverandering, strategie, supply chain management en innovatie. In het bedrijfsleven hangt tegenwoordig alles met alles samen. Hoe bewaak je kwaliteit en hoe verkrijg je efficiency? Bedrijven die kampen met lage productiviteit willen weten hoe ze dat kunnen veranderen. De reportages van de bedrijfskundige brengt ze vaak op ideeën: goed voorbeeld doet goed volgen. En daarbij: in het MKB wordt het woord KANS met hoofdletters geschreven. Elk verhaal kan een lead opleveren.

Zes extra (virtuele) medewerkers in één zakelijke licentie vraagt om goed management. Volgens Randstad is het van belang om helder te krijgen op welke vragen medewerkers antwoord willen en welke persoonlijke ondersteuning ze nodig hebben.
Verder is het zaak te weten hoe lang extra mankracht nodig is en welk budget voorhanden is. Meer informatie wat toegang tot het FD uw bedrijf kan opleveren?

Bel 0800 020 1890
Of mail naar zakelijk@fd.nl

Plan van aanpak

  • Breng de vraag naar extra capaciteit en informatiebehoefte in kaart
  • Bepaal welke kwaliteit is vereist
  • Ga na welke medewerkers ondersteuning van specialisten nodig hebben
  • Maak een kosten-batenanalyse
  • Maak een implementatieplan om naar de ideale personeelssamenstelling toe te werken.
  • Overtuig leidinggevenden van het nut en noodzaak.

Wilt u weten hoe u uw teams kunt uitbreiden met een licentie op Het Financieele Dagblad?