De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid

  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Waarom het FD eerder een persoonlijke partner dan een krant is

Waarom het FD eerder een persoonlijke partner dan een krant is

Van ons team customer success management

Het tempo van werk en leven neemt alsmaar verder toe. De versnelling vraagt om een ander soort journalistiek. Het Financieele Dagblad helpt mensen de wereld beter te begrijpen, zodat ze zakelijk gezien sneller en betere beslissingen kunnen nemen.

Het belang van de juiste informatie

Het is niet moeilijk om aan informatie te komen in dit Informatietijdperk. Nieuws ligt op elke hoek van elke digitale straat. Wat dat betreft is al jaren sprake van overload. In het bedrijfsleven gaat het vooral om hoe je de juiste informatie op het juiste moment krijgt. Met die vraag worstelen veel MKB-ondernemingen. De juiste, betrouwbare informatie is cruciaal om beslissingen te nemen die organisaties ten goede komen. Voor een financieel economisch dagblad is het daarom niet meer voldoende om alleen nieuws te brengen. Er wordt veel meer vereist. “Nieuws is en blijft de kern van onze informatievoorziening”, zegt FD-hoofdredacteur Perry Feenstra, “maar het wordt pas van waarde door de context waarin we nieuws plaatsen.”

Journalistieke vernieuwing

Zakendoen wordt weleens vergeleken met topvoetbal. Toptrainers zijn bijvoorbeeld veelgevraagde sprekers op businessbijeenkomsten. Tijdens hun spreekbeurten vertellen ze dan over teambuilding en over de veranderingen die het spel doormaakt. Snelheid is belangrijker dan vaardigheid. Spelers zetten over het hele veld hun tegenstander onder druk en strijden voor elke decimeter ruimte. Dat lukt alleen als een trainer in staat is om spelers mee te nemen in zijn of haar plan van aanpak en een persoonlijke relatie met hen aan te gaan (buy-in). Persoonlijke communicatie en gerichte informatie zijn vitale componenten in het hedendaagse voetbal.

De ontwikkelingen van het spel hebben geleid tot vernieuwingen in de journalistiek. Verslaggevers proberen met data en analyses inzichten te verschaffen waar lezers hun voordeel mee kunnen doen. In de financieel economische journalistiek vindt deze omslag eveneens plaats. De wijze waarop een dagblad over markten bericht is direct van invloed op de manier waarop lezers de markten waarnemen en zich gedragen. “Om ontwikkelingen te begrijpen en te doorzien beschouwen we het als onze taak om meer duiding te geven en kwesties helder uit te leggen”, zegt Feenstra. “Onze journalistiek is educatiever geworden. We vertellen lezers wat om aandacht vraagt. We zoeken heel veel voor ze uit, nemen hen werk uit handen en helpen ze om de beste besluiten te nemen door overzicht, inzicht én vooruitzicht te bieden.”

Inspelen op behoefte van lezers

Het FD speelt steeds scherper in op de behoeften van lezers. Via geavanceerde zoekfuncties en de ‘mijn-omgeving’ wordt nieuws persoonlijker en dus relevanter. Lezers kunnen aangeven welke informatie ze nodig hebben, welke nieuwsbrieven over welke onderwerpen ze willen ontvangen en in welke gewenste frequentie. Het FD is daardoor veel meer dan een krant. Het is een partner die er altijd is als je hem nodig hebt.

Uit feedback van klanten blijkt dat medewerkers van bedrijven Het Financieele Dagblad vooral nodig hebben om:

  1. Economische en maatschappelijke ontwikkelingen te kunnen duiden
  2. Financiële en bedrijfsmatige risico’s te beperken
  3. In te spelen op de toekomst
  4. Commerciële kansen te spotten
  5. De eigen visie te toetsen aan de visie van experts en columnisten
  6. Cijfers in het juiste perspectief te plaatsen

Bedrijven (MKB en grootzakelijk), overheden en financiële instellingen bestempelen het FD als een betrouwbare bron van landelijk, Europees en mondiaal financieel-economisch en maatschappelijk nieuws. De berichtgeving is nauwkeurig, feitelijk en eerlijk: check, double check. De redactie belicht opkomende risico’s en kansen, zodat managers en medewerkers zich veranderende situaties eigen kunnen maken en fris en relevant blijven.

Het FD als leeroplossing

Net als profclubs veel van hun voetballers vragen, vragen MKB-bedrijven veel van hun medewerkers. Ze moeten ondernemend, innovatief én commercieel bewust zijn. Niet iedereen beschikt van nature over deze vaardigheden. Met een groeps- of bedrijfslicentie op het FD worden medewerkers in staat gesteld om zich deze skills eigen te maken. Gedegen kennis van economische en sociale achtergrond helpt ze om te groeien en de moed te vinden om belangrijke beslissingen te nemen.

Het FD ontpopt zich steeds meer tot leeroplossing. Meer dan 32.000 organisaties gebruiken het FD om hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken en de commerciële vaardigheden van hun medewerkers te vergroten. Medewerkers met een zakelijke licentie hebben vanaf al hun devices toegang tot de digitale platformen (fd.nl, de FD-app en podcasts) en het archief. Ze kunnen op elk moment vanaf elke plek gebruik maken van het FD. De informatie wordt vaak systematisch in de hele organisatie gebruikt. Met een zakelijke licentie hebben medewerkers bij wijze van spreken continu de beschikking over een schaduwteam van professionals en experts. En dat helpt. Persoonlijke ondersteuning is vaak precies wat ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen en hoger rendement te realiseren. Juiste, betrouwbare informatie op het juiste moment is cruciaal om beslissingen te nemen die de hele organisatie ten goede komen.

Altijd op de hoogte met het FD

Met een zakelijke licentie van het FD bent u op de hoogte van actuele marktinformatie en speelt u beter in op economische veranderingen.