De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid
Om de concurrentie voor te blijven hebben adviseurs en advocaten meer kennis en commerciële vaardigheden nodig dan ooit. Maar waar haal je die vandaan? Hoe blijf je als consultant overeind in een wereld vol hooggespannen verwachtingen? 14 brandende vragen en antwoorden.
Geen mens weet alles, maar de skills en kennis van de adviseur worden flink op de proef gesteld. Hans van der Molen, ceo van Berenschot, vindt dat ‘je als adviseur maar beter voorop kan lopen in het huidige informatietijdperk’. Naast het vergaren van informatie, moeten adviseurs hun commercieel bewustzijn verder proberen te ontwikkelen.
Commercieel bewustzijn is een andere term voor ‘zakelijk inzicht’. Het betekent dat je in staat bent om zakelijke situaties snel te begrijpen en snel de juiste beslissing te nemen. Meer informatie vind je in de whitepaper ‘De impact van commercieel bewustzijn’.
Mensen in een adviesrol dienen twee belangen: hun eigen bedrijf en dat van hun klanten. Adviseurs met sterk ontwikkelde commerciële vaardigheden, leveren een belangrijke bijdrage aan de eigen organisatie. Door de klant écht centraal te zetten ontstaan duurzame relaties, waar een adviesbureau of advocatenkantoor veel profijt van heeft.
Commercieel bewustzijn bestaat uit zeven vaardigheden:
Door sterke punten sterker te maken en zwakke punten te verbeteren, groeit het commercieel bewustzijn. Retorisch gesteld: het geheel is meer dan de som der delen.
Goede adviseurs moeten op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in hun eigen vakgebied en van de trends en gebeurtenissen in de branche van hun opdrachtgevers. Onderzoek van Markteffect (2021) wijst uit dat 93% van de adviseurs van mening is dat het FD hun commercieel bewustzijn vergroot. Nog een paar andere cijfers: 74% van de adviseurs zegt het FD te gebruiken om op de hoogte te blijven van relevante marktontwikkelingen. 60% vindt dat het dankzij het FD sneller op kansen kan inspelen.
Een op de vier adviesbureaus in Nederland heeft een zakelijk abonnement voor medewerkers. Hoewel er geen wetenschappelijke formule bestaat om de return on investment (roi) van een groepslicentie te berekenen, vinden ze het een goede investering.
Voor medewerkers blijkt een abonnement op het FD een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde. Ze voelen zich meer gewaardeerd. Het getuigt dus van zakelijk inzicht om teams, afdelingen of alle medewerkers toegang te geven tot het FD. Een investering in het FD is een investering in kennis en in loyaliteit. Zo’n investering betaalt zich altijd terug.
Volgens onderzoek van Markteffect (2021) vindt een derde van de adviseurs en advocaten zakelijke kranten een belangrijk instrument om vakinhoudelijk up-to-date te blijven. Eenzelfde percentage ondervraagden zegt dat het dagblad helpt om klanten beter van dienst te zijn en commerciële kansen te spotten. Lezers vinden bovendien dat hun trusted advisor-rol gebaat is bij het vergaren van zoveel mogelijk informatie.
Managers van adviesbureaus en advocatenkantoren willen nog dat medewerkers op de hoogte zijn van brede maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Toegang tot het archief van het FD zien zij ook als belangrijk voordeel van een groeps- of bedrijfslicentie.
Remco Smorenburg, partner bij Norton Rose Fulbright, stelt dat elk verhaal op FD.nl een potentiële lead kan opleveren. Hoe dit internationale advocatenkantoor de krant gebruikt, vertelt hij in dit verhaal.
Het FD zelf biedt bedrijven fysieke ondersteuning via een accountmanager. Wie een grootzakelijke licentie (> 1000 medewerkers) afsluit, krijgt ook kosteloos de beschikking over een Customer Succes Manager die helpt om het meeste rendement uit het abonnement te halen.
Een adviesbureau is gebaat bij sterke klantenrelaties. Het verwerven van een diep inzicht in de activiteiten van klant en lokale markten is een belangrijke voorwaarde. Het FD is een waardevol instrument om tijdig inzicht te krijgen in de problemen van klanten en ze te inspireren. De artikelen van fd.nl kan je eenvoudig via socials en e-mail delen. Met klanten én collega’s, mits ook zij toegang hebben tot het FD.
Van advocatenkantoren is bekend dat ze de artikelen gebruiken om nieuwe klanten in het vizier te krijgen. Consultants zijn eerder gericht op de achtergronden bij het nieuws en op toekomstige ontwikkelingen. Zij gebruiken de informatie in nieuwsbrieven of delen hun inzichten tijdens interne kennissessies.
Directies van grote advieskantoren roemen met name artikelen die de toekomst en tech als onderwerp hebben. Deze verhalen motiveren hen om vooruit te kijken, in te spelen op ontwikkelingen en de concurrentie voor te blijven.
Iedere gebruiker van het FD heeft zijn of haar eigen gewoonten en leesmethode.
Enkele voorbeelden:
Onderzoek van Markteffect (2021) wijst uit dat 79% van de adviseurs en advocaten het FD eens of meerdere keren per week leest. 32% van hen leest de krant dagelijks. Gemiddeld lezen ze het FD tweeënhalf uur per week.
Zakelijke abonnenten zijn digitaal. Met een groeps- of bedrijfslicentie hebben medewerkers onbeperkt toegang tot FD.nl, de FD-App en de digitale krant. Tegen een gering bedrag per maand is het mogelijk om zes keer per week ook de papieren krant te laten bezorgen.
Een groepslicentie begint vanaf twee personen. Een bedrijfslicentie is voor bedrijven vanaf 15 personen. In beide gevallen hebben medewerkers onbeperkte toegang tot FD.nl, de FD App en de digitale krant. Bij een groepslicentie betaal je per gebruiker. Ondernemers met een groepslicentie kunnen gebruik maken van 5 jaar archief. Bedrijven met een bedrijfslicentie van het hele archief.
Het FD biedt zes dagen per week betrouwbare informatie, achtergronden en nieuwe perspectieven vanuit financieel-economisch oogpunt. De nieuwsbron is bijzonder geschikt voor professionals die de toekomst willen vormgeven en zoveel mogelijk kennis willen opdoen. Een op de vier financiële en zakelijke dienstverleners, advocatenkantoren en consultancy’s heeft al een zakelijk abonnement op het FD.
Bent u benieuwd hoe Het Financieele Dagblad uw organisatie kan helpen uw doelen te realiseren, neem dan contact op met één van onze adviseurs, of bel: 0800 020 1890.