De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid
Wie in de voorhoede speelt van strategische consultancy moet van vele markten thuis zijn. Kearney Amsterdam, onderdeel van het wereldwijd adviesbureau dat actief is in meer dan 40 landen, richt zich voornamelijk op strategisch managementadvies. De adviseurs ondersteunen bedrijven bij het oplossen van complexe problemen en helpen hen bij het ontwikkelen en implementeren van strategieën om hun concurrentiepositie te verbeteren. Dit omvat onder andere advies op het gebied van operationele efficiëntie, digitale transformatie, commerciële verbeteringen, supply chain management, fusies en overnames en innovatie.
Kearney werkt samen met organisaties in diverse sectoren, zoals de financiële sector, chemie, industrie, consumentengoederen, energie, en technologie. De adviseurs helpen hen bij het optimaliseren van hun bedrijfsvoering en het behalen van duurzame groei. De Amsterdamse vestiging is een belangrijk onderdeel van het Europese netwerk, dat nauw samenwerkt met andere kantoren om wereldwijde en regionale expertise te combineren. De focus ligt altijd op het realiseren van een betere performance op alle niveaus, niet door het produceren van adviesrapporten, maar door die betere prestaties samen mét de klant te realiseren. Want resultaat realiseren staat altijd voorop.
Roger van Engelen, partner en sinds 2011 werkzaam bij Kearney, is gespecialiseerd in consumer products & retail. Hij houdt zich o.a. bezig met end-to-end kostenverbetering, complexiteitsreductie, category management, online verkoop en sourcingverbeteringen. Van Engelen zag de vraag naar strategisch advies veranderen: ‘waar strategie vroeger ging om de vraag wat moeten onze plannen en initiatieven zijn om over 4 jaar op dit punt uit te komen, zie je met de snelle veranderingen van nu dat er behoefte is aan een plan op hoofdlijnen. Waarbij we dan gezamenlijk de kerncontouren inrichten en zodoende al direct verbetering realiseren.' ‘Of er wordt gevraagd om een punt op de horizon van maximaal tien A4’tjes van hoe het bedrijf er over 5 jaar uit moet zien, zodat er consistente keuzes kunnen worden gemaakt in soms wel 40 tot 50 landen waarin het bedrijf actief is.’
Dit soort vraagstukken vereist van adviseurs dat ze goed weten wat er speelt in verschillende markten en sectoren en dat ze doorlopend op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Zo kunnen medewerkers van Kearney specifieke markt-, sector of bedrijfsintelligence uitvragen bij de global research hub binnen het eigen netwerk. Maar het financieel-economisch nieuws wordt ook dagelijks op de voet gevolgd. Snelheid van handelen in combinatie met een internationaal perspectief zijn hierbij essentieel. Want vrijwel alle klanten opereren internationaal en soms heeft een gebeurtenis directe impact op de business van een klant. Er wordt niet alleen op financieel en economisch nieuws gescand, maar ook op geopolitieke ontwikkelingen. Of er is behoefte aan een deep dive in de corporate geschiedenis van een specifiek bedrijf. Daarom hebben alle medewerkers van Kearney onbeperkt toegang tot de content van het FD, via welk device dan ook.
Klanten van Kearney hebben de functionele pilaren doorgaans goed op orde: de productie en logistiek zijn geoptimaliseerd, net zoals de inkoop, pricing, costing en sales. Maar de kruisverbanden door dat alles heen, daar hebben de meesten moeite mee. Naarmate ze groter groeien worden ze beter in het optimaliseren binnen een pilaar. Zodra die pilaren verder uit elkaar komen te staan en er ontstaat een ‘shock’ in het systeem zoals bijvoorbeeld vraaguitval dan hebben ze hulp nodig op het gebied van crossfunctionele samenwerking. Kearney ondersteunt dan door vanuit de samenhang en vanuit alle kennis die in de verschillende functies aanwezig is om tot het beste plan of de beste oplossing te komen. Hierbij speelt de outside in expertise die consultants van de sector moeten hebben een belangrijke rol.
Van Engelen begint de ochtend met het lezen van de laatste nieuwsberichten via de app op z’n smartphone en leest gedurende de dag vaak nog even bij. ‘Want ik wil weten wat er in de sectoren gebeurt waarin mijn klanten werken en op de hoogte blijven van wat er gebeurt in corporate Nederland,’ aldus Van Engelen. Medewerkers informeren elkaar als ze artikelen of berichten tegenkomen die interessant zijn voor een collega of afdeling. Maar het gaat ook om het vergaren van een breder perspectief: ‘soms werken we met een private equity bedrijf dat op overnamepad is in Nederland en dan volg je zaken als nieuwe regulering, belastingwetgeving en politieke ontwikkelingen ook op de voet. In essentie gaat het om het in de breedte heel goed begrijpen van wat er in de markt van jouw klant gebeurt en het FD is hierbij een onmisbare bron’.
Het FD levert niet alleen inzichten over bedrijven, markten of sectoren maar kan de oplettende lezer ook nieuwe business opleveren. Op het moment dat er cijfers van een bedrijf bekend worden gemaakt, er is een nieuwe benoeming of iemand vertrekt, dan kan dat een trigger zijn om op nieuws te acteren. Om er concreet iets mee te doen. ‘Het kan zijn dat je naar aanleiding van een nieuwsbericht in gesprek gaat met een bestaande klant. Stel je leest dat een bedrijf al zijn activiteiten in Azië gaat afstoten kan dat ook een trigger zijn om contact te zoeken met een potentiële nieuwe klant omdat je weet dat er aan de achterkant nog heel veel werk verzet moet worden’ aldus van Engelen. Door alert te blijven en goede close-reading hebben Kearney adviseurs al meerdere malen een kans weten te verzilveren dankzij het FD.
Met een zakelijke licentie van het FD bent u op de hoogte van actuele marktinformatie en speelt u beter in op juridische en economische veranderingen en risico’s.