De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid

Van ons team customer success management

Hoe advocatenkantoren als Lexence hun zakelijke FD-licentie optimaal benutten

Advocatenkantoren met een zakelijke licentie op Het Financieele Dagblad, zeggen niet meer zonder te kunnen. Onze artikelen en analyses stellen ze in staat beter advies te geven aan hun cliënten. Maar ook voor lead generation en het vergroten van hun netwerk blijkt het FD een waardevol instrument. In elk verhaal schuilt een potentiële nieuwe opdrachtgever.

Er zijn in Nederland naar schatting 6000 kantoren actief, veelal kleine bedrijven met één of twee partners en overwegend klanten uit het mkb. Hun onderscheidend vermogen wordt veelal bepaald door de eigenaren, de diensten die ze aanbieden en de specialismen waar ze zich op richten. Met name bij de grote kantoren is de dienstverlening vaak breed ingestoken. BDO en PwC hebben hun activiteiten bijvoorbeeld onderverdeeld in: Audit & Assurance, Accountancy & Bedrijfsadvies, Tax & Legal en Advisory. Door een scala aan diensten te offreren, kruipen ze dicht op de huid van ondernemingen, overheden en andere organisaties. Ze doen dus veel meer dan alleen accountancy, ze bieden wat klanten nodig hebben.

De behoeften van klanten verschillen. De ene klant heeft genoeg aan het beoordelen van de financiële verslaggeving, om de betrouwbaarheid van de data te garanderen (audit). De andere klant heeft daarnaast behoefte aan deskundige inzichten en oplossingen om bedrijfsprocessen te verbeteren, groeistrategieën te ontwikkelen en risico's te beheren. Vanaf 1 januari dit jaar is bovendien een nieuwe Europese richtlijn van kracht (CSRD), die bedrijven verplicht te rapporteren over hun impact op de mens en het klimaat. Dit geldt in eerste instantie voor beursgenoteerde bedrijven en grote bedrijven, maar later ook voor kleinere bedrijven. Bedrijven moeten de rapportage laten controleren door accountantskantoren, die zich hierin zullen moeten bekwamen.

"FD Zakelijk biedt de advocaten en notarissen binnen Lexence een diepgaande kijk op zakelijke en juridische ontwikkelingen in Nederland. Hierdoor zijn onze mensen in staat om, in combinatie met hun juridische expertise, grondige analyses te maken en onze klanten goed te adviseren. Zo bouwen wij aan langdurige relaties met onze klanten."

Wendy de Ruiter-Lörx, Managing Partner, Lexence

Juridische info via de app of in uw mailbox

Het FD levert advocatenkantoren journalistiek maatwerk. Gebruikers van een zakelijke licentie hebben de keuze uit een uitgebreid assortiment nieuwsbrieven. Ochtendnieuws, Lunchupdate en Avondnieuws verschijnen dagelijks en vatten het belangrijkste zakelijke nieuws van dat moment samen.

Europamania, Klimaat, Techzaken en Woningmarkt verschijnen wekelijks en gaan dieper in op thema’s waar uw medewerkers mogelijk belangstelling voor hebben.

Via ‘U volgt’ is het mogelijk om cliënten en branches, maar ook redacteuren en opiniemakers te volgen. Daarnaast kunnen in deze omgeving artikelen worden bewaard om later te lezen. Het archief ten slotte biedt de mogelijkheid om heel gericht naar (oud) nieuws te zoeken. Zo hebben u en uw medewerkers op elk moment van de dag (juridisch) relevante informatie voorhanden, via de FD-App, FD.nl of in hun mailbox.

 

Hoe advocatenkantoren het FD inzetten

Norton Rose Fulbright
Norton Rose Fulbright is een van de oudste en grootste advocatenkantoren ter wereld. De vestiging in Amsterdam bestaat sinds 2002. Er werken ruim 50 advocaten en notarissen. Het is essentieel dat medewerkers de markten kennen waarin klanten actief zijn. Het kantoor werkt voor bedrijven die naar Nederland komen of voor Nederlandse bedrijven die in het buitenland willen ondernemen. De leiding vindt het cruciaal dat medewerkers niet alleen het recht kennen, maar ook weet hebben van maatschappelijke ontwikkelingen.

Het FD voedt onze helikopterblik.”

"Doordat klanten kritische vragen stellen, wet- en regelgeving veranderen en de functie van advocaat een nieuwe lading krijgt, is niet-juridische informatie in toenemende mate van belang. We zijn erg actief met het delen van kennis. De artikelen in het FD bevatten regelmatig ideeën en trends waar je als kantoor op in wilt en moet spelen. Het FD voedt onze helikopterblik. We wijzen klanten bijvoorbeeld op mogelijke fusiepartners, maar zien zelf ook kansen voor acquisitie. In principe kan elk verhaal ons kantoor een lead opleveren.”

Saskia Blokland, Head of Norton Rose Fulbright Amsterdam

 

Lexence
Lexence is opgericht in 1992. Het voert een brede advocaten- en notarispraktijk op tien specifieke rechtsgebieden. Er werken 175 specialisten. Het bureau wil persoonlijk zijn en to the point. Lexence is wars van hiërarchie en komt graag snel tot de kern.

De informatie in het FD helpt ons bij het maken van grondige analyses."

"De informatie in het FD helpt ons bij het maken van grondige analyses en het formuleren van scherpe antwoorden. Inspelen op de behoeften van onze klanten en hun taal spreken vormt een essentieel onderdeel van onze klantstrategie. Het stelt ons in staat om proactief te adviseren en zakelijke kansen effectief te benutten, wat bijdraagt aan onze wendbaarheid en klantgerichtheid als advocatenkantoor.”

Joep Jansen, Head of Business Development Lexence

Podcast voor juristen

Beluister de bekroonde podcastserie Achter Gesloten Deuren – het verhaal van Gerard Sanderink. De makers voeren u mee langs rechtszaken, een uit de hand gelopen beslaglegging, Kamervragen en nog veel meer. Voor juristen die van onderzoeksjournalistiek en conflicten houden, is deze serie een absolute aanrader.

Pas wanneer advocaten op de hoogte zijn van zakelijke trends, nieuwe wet- en regelgeving, en wereldwijde gebeurtenissen, kunnen ze relevanter en strategischer advies geven en uitblinken in hun vak. Ze zijn beter in staat om cliënten door complexe juridische kwesties te loodsen en kunnen, proactief, kansen en risico's identificeren waar cliënten direct van profiteren.

Door specifieke kennis en inzichten aan te bieden, draagt het FD bij aan de groei van ‘commercieel bewustzijn’ binnen de firma’s. Met de stijgende vraag naar juridische expertise en de toenemende concurrentie is het essentieel om je te blijven onderscheiden. Advocaten moeten meer dan ooit de zakelijke doelen en uitdagingen van hun cliënten kennen en hier rekening mee houden bij het adviseren en vormgeven van juridische strategieën. Omdat het advies niet alleen juridisch correct is, maar ook strategisch betrouwbaar en commercieel zinvol, ontstaan sterke relaties waar alle betrokkenen baat bij hebben.

Altijd op de hoogte met het FD

Met een zakelijke licentie van het FD bent u op de hoogte van actuele marktinformatie en speelt u beter in op juridische en economische veranderingen en risico’s.