De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid
Je zou Dealsuite kunnen omschrijven als ‘de Funda voor bedrijven’, maar daarmee doe je deze fintech scale-up tekort. Want Dealsuite is niet alleen het nummer 1 Europese platform dat bedrijven, investeerders en adviseurs helpt bij het vinden en verkopen van bedrijven. Met innovatieve software biedt Dealsuite ook een efficiënte tool voor 6000 M&A professionals uit meer dan 60 landen om hun netwerk uit te breiden en om het hele M&A-proces te vergemakkelijken. Met name bedrijven die bezig zijn met een nationale- of internationale buy & build-strategie maken gebruik van het platform.
Dealsuite werd opgericht in 2017 met de ambitie om de M&A-markt te transformeren. De visie van de oprichters was om een wereld te creëren waarin M&A-mogelijkheden niet langer beperkt zijn tot een klein persoonlijk netwerk, maar waar een transparant, toegankelijk platform alle relevante contacten en kansen bij elkaar brengt. Voor M&A-professionals betekent dit een omgeving waarin ze eenvoudig de beste matches kunnen vinden, efficiënter kunnen werken en toegang hebben tot een veel breder aanbod aan deals en duizenden andere M&A professionals van over de hele wereld. Verkopende partijen hebben een hogere kans om de ideale match te vinden tegen de beste prijs. En kopers krijgen toegang tot een veel groter aanbod aan mogelijkheden waardoor hun kansen op succesvolle acquisities aanzienlijk toenemen. Maarten Reinders, CCO bij Dealsuite: ‘het platform doet dus meer dan het koppelen van vraag en aanbod: het geeft toegang tot een wereld van mogelijkheden, contacten en kansen, gecombineerd met een overschot aan M&A-content en branche-expertise’.
Wanneer je een tool in de markt zet die waarde levert voor M&A-professionals is het natuurlijk cruciaal dat je op de hoogte bent en blijft van wat er leeft op het gebied van M&A bij de bedrijven die je wil bedienen. Dat betekent aangesloten zijn op - veelal internationale - bronnen van marktinformatie en research, externe partijen die M&A-nieuwsvoorziening bieden, en voor regionale teams nieuwsvoorziening over de markten in hun regio. Al het nieuws dat van invloed is op M&A-activiteiten is hierbij relevant. Van de rentestanden tot politieke ontwikkelingen. Van financierings- en investeringsnieuws tot de laatste sector- en marktontwikkelingen, nationaal en internationaal. Een groot deel van de gebruikers van het platform komt niet uit Nederland, dus een internationaal perspectief ontwikkelen is belangrijk. Maar ook op de Nederlandse markt liggen nog genoeg kansen voor Dealsuite.
‘Het FD is een natuurlijk onmisbare bron als je wilt weten wat er speelt in het Nederlandse bedrijfsleven’, aldus Reinders. ‘En dat is voor ons interessant omdat we daar groeipotentieel zien als het gaat om potentiële nieuwe gebruikers bij corporate bedrijven. Binnen de doelgroep M&A-adviseurs zijn de meesten wel bekend met onze tool, maar bij de bedrijven ligt nog veel potentiële nieuwe aanwas. Het FD wordt dagelijks gescand door alle directieleden en het Benelux-team, zowel de papieren krant als digitaal. Hierbij worden op macroniveau de laatste economische en politieke ontwikkelingen nauwlettend gevolgd. En is er speciale aandacht voor nieuws dat in een specifieke sector speelt, in het bijzonder op het gebied van M&A. Op die manier houden medewerkers via het FD een vinger aan de pols en blijven ze op de hoogte van de ontwikkelingen in de BV Nederland.
Naast het op de hoogte blijven ziet Reinders nog een aantal andere, meer concrete voordelen die een zakelijke FD-licentie Dealsuite oplevert. Vrijwel dagelijks verschijnen er artikelen die een ‘reason to call’ zijn voor medewerkers. Reinders: ‘Als we lezen dat een bedrijf een overname heeft gedaan bijvoorbeeld of anderszins positief in het nieuws komt, is dat voor ons een goede reden voor een belletje of berichtje op LinkedIn in de trant van ‘mooi om te horen dat jullie een nieuwe investeerder aan boord hebben en dat er meer focus komt op niet-organische groei: wij kunnen jullie helpen daarmee, heb je binnenkort tijd voor een kort gesprek?’ Dat kan zowel komen vanuit onze client success manager of door een new business manager. Maar ook op individueel niveau als we zien dat iemand overstapt van bedrijf X naar bedrijf Y. Als dat een bestaande of voormalige gebruiker van onze tool is dat de ideale manier om onszelf bij dat nieuwe bedrijf te positioneren.’
Ook op macro- of sectorniveau kan het FD een aanleiding tot actie zijn. Reinders: ‘Als we zien dat er bijvoorbeeld veel M&A activiteit is in een bepaalde sector, dan kan dat voor ons reden zijn om een marketingcampagne, mailing of belactiviteit te plannen naar CEOs, CFOs en M&A directors in die bepaalde branche. Soms levert dit direct resultaat op en soms heb je een langere adem nodig. Met de bedrijven op ons platform in het achterhoofd komt het ook voor dat je een bericht leest waarbij er direct een lampje gaat branden voor leadgeneratie. Zo verscheen er onlangs een artikel over een bakfietsfabrikant die op overnamepad was maar nog niet aangesloten bij ons Dealsuite platform. Die hebben we dus gebeld en verteld dat we ze kunnen helpen aan nieuwe overname-targets te komen. Een van onze buitenlandse gebruikers had een bakfietsfabrikant in zijn portefeuille en via Dealsuite konden ze hier dus direct mee in contact komen. Een mooi voorbeeld van matchmaking, mede tot stand gebracht dankzij het FD.’
‘Kortom, het FD levert ons meerdere aanknopingspunten om met onze bestaande gebruikers maar met name ook met potentiële nieuwe gebruikers van ons platform in gesprek te gaan en dat maakt het voor ons een zeer waardevolle bron in het benaderen en vinden van nieuwe partijen’, aldus Reinders. ‘Zoals een Dealsuite abonnement je in contact brengt met mooie acquisitie kansen, zo biedt een FD-abonnement ons wekelijks kansen voor nieuwe gebruikers en meer groei.’
Met een zakelijke licentie van het FD bent u op de hoogte van actuele marktinformatie en speelt u beter in op juridische en economische veranderingen en risico’s.