‘Het FD voedt onze helikopterblik’

Tijden veranderen. Ook voor grote internationale advocatenkantoren. Het type vragen van cliënten is anders, wet- en regelgeving verandert en de functie van advocaat krijgt een nieuwe lading. “Niet-juridische informatie is in toenemende mate van belang voor onze praktijk”, concludeert Remco Smorenburg, partner bij Norton Rose Fulbright

Norton Rose Fulbright is een van de oudste en grootste advocatenkantoren ter wereld. De vestiging in Amsterdam bestaat sinds 2002. Remco Smorenburg is er vanaf de oprichting bij en bouwde mee aan het succesverhaal. Inmiddels bestaat het kantoor uit meer dan 50 advocaten en notarissen.

Smorenburg heeft onder meer informatievoorziening in zijn portefeuille. Die taak neemt hij bijzonder serieus. “Wij drijven op informatie”, benadrukt hij. “Advocaten vervullen steeds vaker de rol van onafhankelijk adviseur en vraagbaak. We moeten niet alleen uitleggen hoe iets werkt, maar het ook kunnen toepassen op de situatie van de cliënt.”

Informatievoorziening

Het internationale karakter van de organisatie is daarbij een pré, heeft Smorenburg gemerkt. “Je kunt bij alle collega’s, waar ook ter wereld, informeren hoe zij met bepaalde zaken omgaan. Zo vergaren we veel informatie, bijvoorbeeld over duurzaamheid en de energietransitie, de inzet van technologie en cliëntrelatiebeheer.”

Informatievoorziening valt bij Norton Rose Fulbright in twee categorieën uiteen:

  • Juridische informatie
  • Niet-juridische informatie

“Op juridisch vlak heeft een aantal grote uitgevers de praktische zin een monopolie”, heeft Smorenburg gemerkt. “De informatie is duur, maar noodzakelijk.”

Advocaten moeten weten wat er speelt. In het algemeen, maar ook in het vakgebied van hun klanten.

In sterk toenemende mate is ook niet-juridische informatie van belang. “Advocaten moeten weten wat er speelt. In het algemeen, maar ook in het vakgebied van hun klanten. Ik stuur daar sterk op. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich hiervan bewust is, ook de jongere medewerkers die net zijn afgestudeerd. Daarom hebben we abonnementen op verschillende niet juridische special interest tijdschriften, zoals voor Nederland Vastgoed Journaal, Energie+, Management Scope, en zelfs De Boerderij voor onze Food&Agri specialisten. Daarnaast hebben we voor alle medewerkers een digitaal abonnement op het FD. Het dagblad is een belangrijke algemene, politieke en bedrijfsmatige informatiebron. Het voedt onze helikopterblik.”

Marktkennis is essentieel

Smorenburg vindt het essentieel dat medewerkers de markt kennen en algemeen ontwikkeld zijn. “We werken voor bedrijven die naar Nederland komen of voor Nederlandse bedrijven die iets in het buitenland willen ondernemen. Dan moet je niet alleen het recht kennen, maar ook de maatschappelijke ontwikkelingen die gaande zijn. Als advocatenkantoor moet je creatief, flexibel en innovatief zijn. Wij zetten nu in op veranderde juridische betrokkenheid. Met apps voor een eerste check, hotline advies en legal design, het visualiseren van juridische informatie. Maar we blijven altijd vanuit de menselijke kant de banden met elkaar aanhalen.”

Rol van betekenis

Het FD speelt bij het onderhouden van klantrelaties een rol van betekenis. Actualiteiten zijn dikwijls aanleiding voor een gesprek of hernieuwd contact. “De artikelen bevatten ideeën en trends waar je als kantoor op in kan spelen. Getallen, nieuwe regelingen, risico’s bij grote investeringen, informatie waarvan wij weten dat die cliënten mogelijk interesseert delen we actief. We gebruiken de krant om kansen te spotten door klanten bijvoorbeeld op mogelijke fusiepartners te wijzen. We zijn erg actief in het delen van kennis.”

Het FD heeft zich sterk ontwikkeld. De krant is digitaal makkelijk doorzoekbaar. Er zit een enorme bak informatie achter.

Smorenburg verwacht in dit opzicht veel van zijn collega’s. Hij kan het niet afdwingen, maar hij zou graag zien dat iedereen FD.nl heeft doorgespit als hij of zij ’s ochtends aan het werk gaat. “Het FD heeft zich sterk ontwikkeld. De krant is digitaal makkelijk doorzoekbaar. Er zit een enorme bak informatie achter. De dossiers zijn goed gekozen en het is prettig dat artikelen steeds vaker links bevatten, zodat je makkelijk naar achterliggende bronnen en rapporten surft. In principe kan elk verhaal ons kantoor een lead opleveren. Daar zijn we allemaal van doordrongen.

Commercieel bewustzijn zit in het DNA van onze organisatie. In 2002 zijn we vanuit het niets begonnen. We hebben ons snel bekwaamd in het spotten van kansen en vinden dat we op dit gebied echt vooroplopen. Informatievoorziening kan je als bedrijf ver brengen.”

Meer weten?

Wilt u weten hoe het FD advocaten, consultants en andere adviseurs ondersteunt bij hun dagelijkse werkzaamheden? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

Klaar voor een zakelijke licentie?

  • Onbeperkt toegang tot FD.nl, de FD App en de digitale krant
  • Persoonlijke service
  • Alles op één factuur